Το
project ο
X é ν ο ς είναι
μια ιδέα της εικαστικού Ελένης
Καραγιάννη που
στόχο έχει να "μιλήσει" μέσα από
την δουλειά Ελλήνων εικαστικών για τις
ετερότητες εκείνες που υπάρχουν στην
ελληνική κοινωνία και φέρουν στίγμα, στερεότυπα και περιθωριοποίηση.
Όπως
σημειώνει η ίδια:
"Ο “Ξένος" είναι
δίπλα μας και συχνά
είμαστε εμείς οι ίδιοι. Δεν είναι ο
"προφανής", ο μετανάστης ή ο πρόσφυγας, μόνο.
Είναι εκείνος κι εκείνη, οι άλλοι που δεν ταιριάζουν με το σύνολο ή
με τις προσδοκίες των άλλων, με εκείνα
τα πρότυπα και τα στερεότυπα που έχουν
οριοθετήσει οι άλλοι ή εμείς οι ίδιοι
για τον εαυτό μας. "Ο Ξένος" είναι ένα μεγάλο κομμάτι ανθρώπων που ζουν στη "μη κανονικότητα", σε ένα μη κανονικό σώμα, με μια μη κανονική σεξουαλική ταυτότητα. Είναι εκείνοι που αφουγκράζονται τη ζωή και εκφράζουν τα συναισθήματά τους με μη κανονικούς τρόπους. Παλεύουν στην καθημερινότητά τους να είναι αποδεκτοί ή παραιτούνται από αυτήν την προσπάθεια. Αγκαλιάζουν οι ίδιοι τις ταμπέλες που τους προβάλλουν, γίνονται οι άνθρωποι με αναπηρίες, οι άνθρωποι με διαταραχές, οι άνθρωποι με ιδιαιτερότητες. Κάποιοι άλλοι συχνά παραδίδονται στο θυμό της αντίδρασής τους ή κάποιοι άλλοι τον εσωτερικεύουν .
Κάποιες φορές συμβαίνει, ο μη κανονικός να είναι αυτός που εκφράζει την λογική σκέψη ανάμεσα σε ένα πλήθος άλλων που βρίσκονται σε ένα αγελαίο παραλήρημα. Σε ενα τέτοιο παραλήρημα φαίνεται πως έχει βρεθεί και αντιστέκεται παθητικά, ο ήρωας του Καμύ: Ο Μερσό αρνείται να πει το παραμικρό ψέμα και γι αυτό γίνεται περιθωριακός. Η ωμότητα της λογικής και των συναισθημάτων του, αποκαλύπτει περισσότερη αλήθεια από αυτή που μπορεί να αντέξουν οι γύρω του. Ο Μερσό σήμερα θα δεχόταν την ταμπέλα του αυτιστικού, του μη αποδεκτού, ή του ανάπηρου συναισθηματικά, επειδη αποκαλύπτει οτι ακριβώς σκέφτεται στους άλλους, αδιαφορώντας για τα συναισθήματα ή τη γνώμη τους. Έτσι κάνει την ζωή του δυσκολότερη και οι άλλοι αισθάνονται ένα είδος απειλής απέναντι του. «Χωρίς ευαισθησία για κανέναν και για τίποτα, τον οδηγεί ένα επίμονο πάθος για την αναζήτηση της απόλυτης αλήθειας» γράφει ο Badcock .
Με αφορμή το ερώτημα του ποιος είναι τελικά ο Ξένος, το Project ο X é ν ο ς επιχειρεί κάθε φορά να μιλήσει για μια από τις πολλές ετερότητες που υπάρχουν, αλλά είναι κάποιες φορές, όχι ορατές”.
Κάποιες φορές συμβαίνει, ο μη κανονικός να είναι αυτός που εκφράζει την λογική σκέψη ανάμεσα σε ένα πλήθος άλλων που βρίσκονται σε ένα αγελαίο παραλήρημα. Σε ενα τέτοιο παραλήρημα φαίνεται πως έχει βρεθεί και αντιστέκεται παθητικά, ο ήρωας του Καμύ: Ο Μερσό αρνείται να πει το παραμικρό ψέμα και γι αυτό γίνεται περιθωριακός. Η ωμότητα της λογικής και των συναισθημάτων του, αποκαλύπτει περισσότερη αλήθεια από αυτή που μπορεί να αντέξουν οι γύρω του. Ο Μερσό σήμερα θα δεχόταν την ταμπέλα του αυτιστικού, του μη αποδεκτού, ή του ανάπηρου συναισθηματικά, επειδη αποκαλύπτει οτι ακριβώς σκέφτεται στους άλλους, αδιαφορώντας για τα συναισθήματα ή τη γνώμη τους. Έτσι κάνει την ζωή του δυσκολότερη και οι άλλοι αισθάνονται ένα είδος απειλής απέναντι του. «Χωρίς ευαισθησία για κανέναν και για τίποτα, τον οδηγεί ένα επίμονο πάθος για την αναζήτηση της απόλυτης αλήθειας» γράφει ο Badcock .
Με αφορμή το ερώτημα του ποιος είναι τελικά ο Ξένος, το Project ο X é ν ο ς επιχειρεί κάθε φορά να μιλήσει για μια από τις πολλές ετερότητες που υπάρχουν, αλλά είναι κάποιες φορές, όχι ορατές”.
Στην ιδέα ανταποκρίθηκε και την αγκάλιασε η Μουσειολόγος Ευτυχία Καλοχαιρέτη η οποία σε συνεπιμέλεια με την Ελένη Καραγιάννη διοργάνωσαν τον XENOS 2016 ενώ ανέλαβε την γενική επιμέλεια, τον συντονισμό και τον σχεδιασμό, του XENOS 2017-Senior Citizen.
Το project υπάγεται στις δράσεις ευαισθητοποίησης γύρω από την Αποδοχή της Ετερότητας που διοργανώνει η συλλογικότητα καλλιτεχνών και εκπαιδευτικών: ΔΙΚΤΥΟ ΤΕΧΝΗΣ και ΔΡΑΣΗΣ (Οι άνθρωποι με τα μπαλόνια). Η ιδιαιτερότητα του έγκειται στο ότι δεν αφορά ένα απομονωμένο εικαστικό event καθώς παράλληλα με την έκθεση μέλη του σωματείου συντονίζουν δράσεις ενδυνάμωσης, παρεμβάσεις υποστήριξης και εκπαιδευτικά προγράμματα για τις ευπαθείς κοινότητες για τις οποίες μιλάμε στις εκθέσεις του Xenos. Tέτοιες κοινότητες είναι οι πρόσφυγες, οι φιλοξενούμενοι στο γηροκομείο Αθηνών και οι άνθρωποι που εργάζονται στο σεξ (Red Umbrella -Xenos 2019)
Περισσότερα για την ομάδα θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: ΔΙΚΤΥΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου